Vandring Skogskyrkogården

Guidad vandring i världsarvet Skogskyrkogården onsdag den 31 aug 2022

Välkomna att delta på en konst-, kultur- och arkitekturvandring genom Skogskyrkogården. Det finns en tanke bakom allt vi ser på arkitekterna Gunnar Asplund och Sigurd Lewerentz världsberömda kyrkogård. Följ med och upptäck detaljerna som gör skillnad!

Varför ser Sju brunnars stig ut som den gör? Vad är tanken med stenmönstret framför bänkarna i Heliga korsets kapell? Och varför sticker man in nyckeln i ögat på en dödsskalle för att öppna Skogskapellet?

Skogskyrkogården finns sedan 1994 med på Unescos världsarvslista och räknas till en av den moderna arkitekturens viktigaste skapelser.

Kyrkogårdens unika förening av det nordiska landskapet, arkitekturen och de enastående utsmyckningarna gör platsen till ett kulturhistoriskt arv av stor internationell betydelse och en föregångare för begravningsplatser över hela världen.

Sträcka: cirka 2,5 km.

Tid: 2 timmar

Tillgänglighet: Det går bra att sa sig fram med rullstol.

Samling: innanför huvudentrén vid Sockenvägen kl 13.00.

Pris: 100 kr för medlem. 150 kr för icke medlem

Anmäl dig till Pia Eriksson senast onsdag den 24 aug

Mobil: 070 508 19 71

Din anmälan är bindande. Du får en bekräftelse från oss när vi mottagit din anmälan. Av den framgår också hur du ska betala.