Senaste Nytt (Ost)

2023-12-21

Bäste senior

Vi vill önska dig en riktigt God Jul och Gott nytt År.

I år är vår omvärld mycket orolig med både väpnade konflikter och gängvåld. Därför gäller det kanske mer än någonsin att försöka fånga dagen i flykten, att göra det bästa av dagen och tillsammans med nära och kära uppleva gamla, fina jultraditioner med både god mat och dryck och kanske även med Kalle Anka på TV på julaftons eftermiddagen. Utan stress och massor med ”måsten”.

Om någon vecka går vi in i ett nytt år, 2024. Efter nyårsaftons firande är det dags att börja planera för spännande och trivsamma aktiviteter under året. Vi i Pensionärsföreningen har tagit fram ett preliminärt program med vad vi kan erbjuda under det första halvåret. Mer information om de olika aktiviteterna kommer per mail ca 3 veckor före varje aktivitet. Du kan också läsa mer på hemsida.

Pubafton på B15. Tisdagen den 23 januari. Vi inleder året med en pub då du kan träffa gamla kollegor, äta och dricka något lite gott samt denna gång lyssna på ett unikt och mycket fascinerande föredrag om spionfallet Ströberg. – Vid lunchtid fredagen den 22 april 1983 stod taxichaufför Johan Olsson framför Centralstationen i Stockholm och väntade på att få en körning, då en man kom fram till honom och bad honom leverera ett paket till polska konsulatet på Friggagatan 4. Detta är upptakten till en av de märkligaste spionaffärer i svensk historia. Bertil Ströberg dömdes mot sitt nekande och isolerades på Kumlaanstalten som landets hårdast bevakade fånge. När han släpptes fri kämpade han ända till sin död för sin heder och upprättelse. Vår föredragshållare Pelle Berglund presenterar helt nya detaljer som talade till Ströbergs fördel, men som aldrig presenterades för domstolen. Därefter får du själv bedöma vad du tror. Efter att du hört denna berättelse kommer du garanterat att ställa dig frågan: Var det verkligen ställt utom allt rimligt tvivel att Bertil Ströberg var skyldig?

Konstvisning på Vår Gård i Saltsjöbaden. Tisdagen den 20 februari. Vi får följa med på en spännande guidad konstvisning genom huset och ta del av Vår Gårds långa historia och stora kulturarv. Vi får lyssna till fascinerande berättelser om olika konstverk från 1800-talets mästare till vår tids svenska konstnärselit. En härlig kulturupplevelse för alla. Visningen avslutas med gemensam fika. Medlemmar har förtur till denna konstvisning.

If-dagen på B15. Tisdagen den 12 mars. Vi börjar med information i Bergshamrasalen och avslutar med en sedvanlig god buffé i matsalen. Ifs VD Morten Thorsrud inleder, som tidigare år, If-dagen. Övriga delar av programmet håller nu på att detaljplaneras.

Årsmöte på B15. Tisdagen den 16 april. Efter årsmötesförhandlingarna bjuder Pensionärsföreningen på en enklare förtäring.

Utflykt med båt från Stadshuset till Birka (Björkö). Onsdagen den 22 maj. I vår resa ingår båtresa med Strömma kanalbolaget, entré till museet och guidad visning av fornlämningsområdet. På Björkö grundades på 750-talet vad som brukar kallas Sveriges första stad. Här byttes varor från när och fjärran och än idag syns spåren efter de människor som föddes, levde och dog här. Birka utgör ett av Unescos världsarv. Björkö är också en grönskande ö som dessutom bjuder in till natursköna promenader.

Styrelsen

2023-02-27 Informationsmail om vårens aktiviteter. Årsmöte, Slussenprojektet och Vårutflykt.

2023-02-16 Inbjudan If-dagen

2023-02-02 Inbjudan Liljevalchs vårsalong

Nyhetsmail från styrelsen 2022-09-27

Bäste Senior

Hösten är nu här med allt vad det innebär när det gäller solens allt tidigare nedgång och vädrets nyckfullhet från fina dagar till regn och rusk. Men det finns ljuspunkter och glädjeämnen under dessa tider. En sådan är att Pensionärsföreningen nu har kommit igång ordentligt med sin verksamhet efter coronapandemins härjningar. Vi har efter sommaren hittills kunnat genomföra två aktiviteter, nämligen en vandring på skogskyrkogården och en Pubafton på B15. Vi har ytterligare tre aktiviteter på gång under hösten, så passa på att boka in dessa dagar i din almanacka redan nu. Inbjudningar med detaljerad information om anmälan och kostnader kommer per mail ca tre veckor före varje aktivitet.

• Tisdagen den 25 oktober kl. 10.00 besöker vi Pressbyråns museum på Strandbergsgatan 55. Där får vi berättat för oss historien om starten och utvecklingen framöver. Pressbyråns historia är en berättelse om Sverige i förvandling och om allmänhetens tillgång till det fria ordet.
  • Tisdagen den 15 november kl.14.30 inbjuder vi till en visning av Isaac Grünewalds konstskatt på Waldemarsudde
  • Torsdagen den 1 december kl. 17.00 träffas vi på nytt till en färgsprakande julshow på B15. Kvällens artist heter Malin Melina Carlsson. Hon är en karismatisk artist och sångerska med en röst som har ”det”. Vi börjar kvällen med att mingla utanför matsalen med varm glögg och goda pepparkakor. Sedan intar vi en julbuffé i matsalen.

Ett bra sätt att hålla sig informerad om vad som pågår inom Pensionärsföreningen är att regelbundet gå in på föreningens nya hemsida. Arbetet pågår med att utveckla denna hemsida, som är gemensam för Ifs pensionärsföreningar. Informationen om vår förening är dock klar. Anledningen till bytet av teknik och layout är att vi bytt webmaster.
Hemsidan har adress: https://medlem.ifpensionarsforening.se/

Hälsningar