Pubafton B15

Onsdagen den 9 oktober kl. 17.00

Välkommen till höstens pubafton. Du har då möjlighet att träffa många gamla kollegor. Som vanligt kan du köpa vin och öl samt något att äta. Denna gång erbjuder vi två danska smörrebröd till ett kraftigt subventionerat pris på tillsammans 50 kronor. Smörrebröden betalar du dock i förskott till Pensionärsföreningens bankgiro 241-2898.

Vi inleder kvällen med ett föredrag i Bergshamrasalen på temat Emma och Anders Zorn – livet, konsten, sanningar och lögner. Föredraget är rikligt illustrerat med både foton och målningar.

Vår föreläsare heter Ola Gävert. Han är född och uppvuxen i Sundborn i Dalarna. Han har guidat i Karin och Carl Larssons hem Lilla Hyttnäs och det var där hans intresse för familjen Zorn startade.

Anders och Emma träffas i Stockholm när han anlitas för att måla porträttet av hennes systerson.

Anders, en vanlig bondgrabb från Mora, blev en av dåtiden mest kända och beundrade konstnärer som porträtterade inte mindre än tre amerikanska presidenter.

Hon, en kvinna från Stockholms judiska borgerlighet som drömde om att bli skådespelare men blev en slipad affärskvinna som skötte sin mans affärer och dog enormt rik.

Anmäl dig till Börje Granath senast onsdagen den 2 oktober och ange då också om du vill ha något gott att äta.

Din anmälan är bindande efter den sista anmälningsdagen. Du får en bekräftelse från oss när vi mottagit din anmälan.

Väl mött till en intressant och trevlig pubafton!