Verksamhetsberättelse 2023 Ost

Verksamhetsberättelse för år 2023

Styrelsen har under året bestått av följande personer:

• Ordförande​​ Åke Julin

• Kassör               Monica Lilliehöök

• Sekreterare​​ Barbro Rydberg

• Övrig ledamot​​ Jan Hartford

• Övrig ledamot​​ Börje Granath

• Övrig ledamot​​ Eva Lindgren

Föreningens revisorer

• Ordinarie ​​Vladimir Sklenar

• Ordinarie​​ Ethel Steiner

• Suppleant​​ Margareta Karlsson

Föreningens valberedning

• Sammankallande​​ Susanne Westerman

• Övrig ledamot​​ Anders Rinman

• Övrig ledamot​​ Jörgen Pettersson

Föreningens webbmaster  ​Peter Karlsson

Styrelsemöten

Under verksamhetsåret har styrelsen haft 10 protokollförda styrelsemöten. Vi träffades på Ifs kontor i Bergshamra utom vid ett möte i augusti då vi var hemma hos Barbro i Norrtälje.

Medlemsantal

Vid årsskiftet 2023/2024 hade föreningen 270 medlemmar. Under året har vi fått 8 nya medlemmar och 4 har avregistrerats.

Verksamhet

I föreningens stadgar står att föreningen har som ändamål att främja aktiviteter och gemenskap bland sina medlemmar. Styrelsens ambition är därför att tillhandahålla olika typer av arrangemang.

Vad har vi gjort under året?

• Vi inledde året den 26 januari med en pub, där Arne Lindqvist berättade och visade film från Galapagos. De 36 deltagarna fick sedan njuta av den goda italienska buffén.

• Den 28 februari besökte vi vårsalongen på Liljewalchs och alla 20 platserna blev snabbt bokade.

• If-dagen hölls den 14 mars och vi var 40 If:are som lyssnade på intressanta föredrag i Bergshamrasalen och därefter var vi 35 anmälda deltagare som samlades i matsalen för en vällagad buffé.

• Vårt årsmöte den 13 april samlade 11 deltagare och efter årsmötet njöt vi av goda danska smörrebröd. Vi avtackade Pia och hälsade Eva välkommen i styrelsen.

• Informationen om Slussenprojektet blev snabbt fulltecknad och vi fick en mycket intressant genomgång av projektets status idag och vad som planeras framöver. Vi var 21 deltagare.

• Den 30 maj åkte vi, 18 deltagare, på en dagsresa med hyrd buss till Uppsala. Vi hade en bra guide som visade oss runt i bland annat Gamla Uppsala, Domkyrkan och Bror Hjorts Museum. Gott förmiddagsfika och lunch hanns också med.

• En halvdags bussresa som vi kallade ¨Buss på stan¨ gjorde vi den 29 augusti. En mycket lyckad utflykt där vår guide tog oss runt till nya och kommande stadsdelar i Stockholm som exempelvis Slakthusområdet, Kvarnholmen, Finnboda varv samt Hammarby Sjöstad.
Vi var 16 deltagare.

• 5 oktober hölls årets andra pubafton, denna gång med musikquiz som hölls i cafétRolf Hedin från Roslagen underhöll oss 32 deltagare med sång och frågor. Efter frågesporten åt vi danska smörrebröd.

• 7 november besökte vi utställningen ”Rosa segel-svensk modernism” på Moderna Muséet. Vi hade en bra guide och efter visningen gick vi till cafét och fikade tillsammans.

• Till vår traditionella Julfest på B15 den 7 december, var vi i år 57 deltagare varav 16 gäster. Vi började som vanligt med mingel och glögg i cafét och därefter underhöll Daniel Yngwe med härliga julsånger. Julmat och dryck avnjöts liksom ett kul julkryss som Börje sammanställt. Vi löste detta i grupp och sedan blev det prisutdelning till de två bästa lagen.

Samverkan med If

Föreningen har en bra relation till If som stödjer oss ekonomiskt och vi får disponera deras lokaler för möten och aktiviteter.

Verksamheten har genomförts inom ramen för den av styrelsen lagda budgeten.

Solna den 16 april 2024

Sekretariatet, Pensionärsföreningen If Ost