Tidsresa till Uppsala den 30 maj

Vi startade vår färd från B15 kl. 08.30 och efter en timme är vi framme vid vårt första stopp som är Gamla Uppsala där den första kyrkan byggdes på 1000-talet. Vi fick en presentation av det ursprungliga Uppsala av vår guide Lena, som följde med oss nästan hela dagen, och därefter serveras kaffe och fralla på Restaurang Odinsborg.

Efter en kort egen promenad vid gravhögarna, fortsatte vi in mot Nya Uppsala. Vi kom nu att få veta nästan allt om Uppsala på vår guidade bussrundtur i stan som slutar vid Domkyrkan. Den blev färdigställd på 1400-talet och här vilar många kungligheter och stormän som exempelvis Gustav Vasa och Carl von Linné.

En Pelle Svanslösvandring på Åsgränd och Gropgränd hann vi med innan vi går till Restaurang Borgen, byggd 1911. Här serverades vår lunch.

Därefter åkte vi med bussen upp till Bror Hjorts Hus och här får vi en guidad visning i hans konstnärsmuseum. Efter rundvandringen med vår guide, kunde vi antingen fortsätta i huset och titta på hans konst eller promenera bort till Botaniska Trädgården som ligger ca 600 m närmare slottet.

Bussresan arrangerades av Barbro Rydberg.

Här ligger bilder från resan.